BAB 5 :
HUBUNGKAIT KONSEP PEMBANGUNAN INSAN DALAM SISTEM PENDIDIKAN
[SESI JUN 2017]
DUB 1021 : PENGAJIAN MALAYSIA
[SESI JUN 2017]
DUB 1021 : PENGAJIAN MALAYSIA
KELAS :
DTM1B
NAMA PENSYARAH : PUAN RINA FAKHIZAN BINTI MOHD SUKRI
KUMPULAN 8 :
NAMA PENSYARAH : PUAN RINA FAKHIZAN BINTI MOHD SUKRI
KUMPULAN 8 :
©
SITI
KHALIDAH BINTI MOHD AMRAN (02DTM17F1034)
©
NUR
ATHIRAH BINTI MUSTAFA KAMAL (02DTM17F1016)
©
NUR
IZZATI BINTI MOHD ZAKI (02DTM17F1019)
©
ATHIRAH
SYADIYAH BINTI SULAIMAN (02DTM17F1111)
©
IYLIA
AQILAH BINTI ABU BAKAR (02DTM17F1088)
PENGENALAN
Pendidikan adalah pelaburan yang
sangat penting dalam sesebuah negara. Pencapaian yang dijana melalui sistem
pendidikan akan menentukan hala tuju negara pada masa depan. Malahan proses
pendidikan merupakan kaedah yang sangat berkesan bagi membentuk dan
mengembangkan minda, jiwa dan rohani ke arah mengenali diri dan mencapai tahap
kehidupan bermasyarakat yang baik dan sempurna.
DEFINISI
Modal insan
bermaksud:
«
Mempunyai sahsiah yang terpuji.
«
Menghayati sistem kepercayaan berfalsafah dan
berprinsip.
«
Berintegriti: ada wawasan, perancangan yang
rapi, keterampilan diri, pemantaundan adab dan akhlak terpuji.
Pendidikan bermaksud:
«
Pendidikan
bermaksud perihal atau
perbuatan mendidik.
«
Pendidikan
diertikan sebagai didikan
, latihan dan ajaran .
«
Usaha
sistematik yang disengajakan , yang dibuat
oleh sesuatu masyarakat
untuk menyampaikan pengetahuan ,
nilai , sikap dan kemahiran
kepada ahlinya , usaha
memperkembangkan potensi individu
dan perubahan yang
berlaku dalam diri
manusia .
KENAPA KITA PERLUKAN
PENDIDIKAN?
«
Pendidikan membolehkan kita memahami tabii alam.
«
Pendidikan kualiti hidup kita.
«
Pendidikan membangunkan insan bertatasusila, berakhlak, beradab, beretika.
«
Pendidikan membangunkan negara.
«
Pendidikan
membangunkan tamadun.
«
Pendidikan
memastikan kejayaan dunia
dan akhirat .
Daripada perspektif yang berbeza,
bidang pendidikan adalah jambatan yang membawa pengetahuan, latihan, potensi,
minat dan semua elemen kualiti yang ada pada manusia iaitu modal insan ke suatu
dimensi yang lebih dinamik dan progresif bagi menggerakkan kemajuan negara.
Jepun dan Korea Selatan adalah dua buah negara yang aset materialnya sangat
sedikit, berjaya membuktikan bahawa pembangunan modal insan yang mantap dapat
membantu memajukan diri dan negara mereka setanding dengan negara-negara maju
yang lain.
SISTEM
PENDIDIKAN
PERINGKAT PENDIDIKAN
v
Terbahagi kepada 5 peringkat iaitu:
·
Prasekolah
·
Rendah
·
Menengah
·
Lepas menengah
Murid melalui sistem pendidikan
kebangsaan akan mengikuti pendidikan formal selama 12 hingga 13 tahun (tidak
termasuk pendidikan prasekolah) sebelum mengikuti pendidikan tinggi. Pelajar
yang mengikuti program 2 tahun dalam Sijil
Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) yang setara dengan A-Levels atau pilihan
alternatif aliran agama, iaitu Sijil
Tinggi Agama Malaysia (STAM) memerlukan 13 tahun untuk menamatkan
pengajian. Murid yang mengikuti program
matrikulasi pula memerlukan 1 hingga 2 tahun pendidikan. Murid berkeperluan
khas juga mempunyai pilihan tambahan tempoh 2 tahun untuk menamatkan
persekolahan mereka.
Tempoh persekolahan selama 13
tahun hingga tamat STPM adalah
setanding dengan sistem pendidikan lain yang maju. Banyak sistem pendidikan
seperti di England dan Scotland telah mencapai standard
A-Levels dalam tempoh 13 tahun. Di Hong
Kong, program yang setara dengan A-Levels dijalankan dalam tempoh 12 tahun.
Pendidikan formal di Malaysia bermula dengan kemasukan ke sekolah rendah
bermula umur 6 tahun ke atas. Untuk pendidikan
rendah adalah sama dengan amalan dalam kebanyakan sistem pendidikan
berprestasi tinggi, seperti Singapura dan Ontario (Kanada). Sistem pendidikan Finland juga memulakan pendidikan rendah
pada umur 7 tahun ke atas.
PENDIDIKAN
PRASEKOLAH
Tujuan utama penetapan umur prasekolah ialah memberikan tempoh yang
mencukupi kepada kanak-kanak untuk mengembangkan potensi intelek, rohani, emosi dan jasmani sebagai persediaan ke
sekolah rendah. Program Asuhan dan Didikan Awal Kanak-kanak terbahagi kepada
yang berikut:
·
Pendidikan prasekolahan untuk kanak-kanak antara 4 hingga 5 tahun.
·
Pusat jagaan harian untuk kanak-kanak yang
kurang daripada 4 tahun.
Program Asuhan dan Didikan Awal
Kanak-kanak memainkan peranan penting dalam perkembangan psikologi dan intelek.
Kementerian menyasarkan enrolmen di prasekolah berdaftar meningkat sehingga 92%
menjelang tahun 2015. Kementerian tetap berusaha dengan bersungguh-sungguh
untuk memastikan struktur sistem pendidikan Malaysia selari dengan amalan
sistem pendidikan berprestasi tinggi. Kementerian memberi tumpuan kepada
penyusunan semula struktur bagi setiap peringkat pendidikan.
KURIKULUM
KEBANGSAAN
§
Kementerian Pendidikan Malaysia telah menggubal
dan merancang kurikulum untuk dilaksanakan di semua peringkat pendidikan
§
Tujuan :-
o
Untuk melahirkan pelajar yang seimbang dari segi
jasmani , rohani, mental dan emosi.
§
Kurikulum kebangsaan terbahagi kepada 5 :
o
Kurikulum Asuhan dan Didikan Awal Kanak- Kanal
o
Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK)
o
Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah ( KBSR)
o
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
o
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM)
§
Strategi
perlaksanaan kurikulum di sekolah rendah ialah :
o
Menyediakan dokumen standard kurikulum asuhan,
didikan awal kanak-kanak dan kurikulum prasekolah kebangsaaan.
o
Menggubal standard kandungan dan standard
pembelajaran untuk setiap subjek
o
Menyediakan bahan sokongan kurikulum
o
Menyemak dan meminda kurikulum berdasarkan
perubahan dasar pendidikan dan dasar utama Negara.
o
Menyediakan, menyemak, dan mengemaskini
kurikulum sedia ada mengikut keperluan semasa.
KOKURIKULUM
KEBANGSAAN.
v
Tujuan
:
Melahirkan pelajar yang seimbang dari sudut intelek, minat, bakat, jasmani dan rohani serta pembentukan nilai etika dan jati diri.
Melahirkan pelajar yang seimbang dari sudut intelek, minat, bakat, jasmani dan rohani serta pembentukan nilai etika dan jati diri.
v
Kementerian
Pendidikan telah mewajibkan pelajar untuk mengikuti kokurikulum
v
Strategi perlaksaan kokurikulum sekolah :
o
Membudayakan aktivit kokurikulum dalam kalangan
pelajar.
o
Memberi peluang kepada semua pelajar untuk
melibatkan diri secara aktif.
o
Memberi wajaran kepada penglibatan yang sesuai
o
Melibatkan pelajar pelbagai kaum dalam aktiviti
o
Memberi penekanan terhadap penghayatan agama dan
nilai-nilai murni.
PENDIDIKAN RENDAH.
§
Kerajaan beriltizam untuk meningkatkan enrolmen
bertujuan memastikan semua rakyat Malaysia mempunyai pendidikan, bermula di
peringkat awal.
§
Matlamat untuk menyediakan asas yang kukuh dalam
kemahiran :
o
membaca, menulis, mengira (3M)
o
menaakul
o
pengenalan kepada konsep asas sains
o
kemahiran pravokasional
o
kemahiran generik
o
penerapan nilai-nilai murni
PENDIDIKAN MENENGAH
§
Kerajaaan mewajibkan pendidikan peringkat
menengah rendah dan menengah atas menjelang tahun 2015.
§
Ia menjadikan sistem pendidikan Malaysia selari dengan standard tempoh pendidikan
wajib antarabangsa dan usaha kerajaan untuk melahirkan modal insan yang berkualiti
pada masa akan
\datang.
§
Tujuan :
o
Melahirkan pelajar yang mempunyai kemahiran
berfikir tinggi
o
Mempunyai nilai jati diri kenegaraan yang tinggi
o
Menguasai sekurang-kurangnya Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris
o
Memastikan pelajar lepasan menengah dapat meneruskan
pembelajaran ke peringkat yang lebih tinggi sama ada di Pusat Latihan Kemahiran
Industri, Matrikulasi, Tingkatan 6, Prauniversiti, Universiti Awam atau IPT
PENDIDIKAN LEPAS MENENGAH
v
Pelajar yang telah menamatkan pengajian sekolah
menengah berpeluang untuk menyambung pelajaran peringkat lepas menengah (ting.
6)
v
Tujuan :
o
Memperkukuhkan pengetahuan dan kemahiran sebagai
persediaan melanjutkan pengajian peringkat ijazah pertama di IPT
v
Pada akhir pengajian, pelajar akan menduduki
pertaksiran peringkat STAM, STPM dan MUET
TEMPOH PENDIDIKAN FORMAL
v
Sistem persekolahan di Malaysia adalah antara 12
hingga 13 tahun bagi pendidikan formal.
v
Tujuan tempoh tersebut :
·
Memberi masa yang cukup kepada murid di Malaysia
untuk perkembangan secara menyeluruh intelek, rohani, emosi, jasmani dan
sosial.
LALUAN PENDIDIKAN
VOKASIONAL
Bertujuan memberi pendidikan
khusus dalam kemahiran pelajar untuk memenuhi kerjaya yang memerlukan kemahiran
dan kepakaran teknikal yang khusus. Perbezaan antara teknikal dan vokasional :
·
Aliran teknikal mempersiapkan murid untuk
melayakkan diri dalam pendidikan lanjutan.
·
Aliran vokasional lebih berorientasikan kerjaya.
Permintaan industri untuk lulusan
vokasional adalah tinggi dan memberangsangkan. Pada tahun 2008, Kementerian
Sumber Manusia melaporkan bahawa terdapat kekurangan sumber tenaga kerja mahir,
iaitu melebihi 700,000 orang dalam industri pembuatan, pertanian dan pembinaan.
Menjelang 2020, sebanyak 3.3 juta peluang pekerjaan telah diwujudkan di bawah
NKEA, sekurang-kurangnya 46% memerlukan kelayakan sijil vokasional atau
diploma, berbanding dengan 22% yang memerlukan kelayakan ijazah pertama. Pelan
Pembangunan Pendidikan 2013-2025 di rancang dalam bidang Vokasional bagi
memenuhi keperluan industri pada masa hadapan.
Kerajaan mewujudkan Pelan Transformasi
Pendidikan Vokasional bagi mengukuhkan latihan untuk lulusan berkemahiran. Kerajaan
telah memperluaskan pendidikan vokasional bermula pada peringkat menengah
rendah melalui program Pendidikan Asas Vokasional (PAV) dan mengukuhkan laluan
sedia ada pada peringkat menengah atas melalui program Kolej Vokasional (KV). Kerajaan
menjangkakan 10% daripada setiap pengambilan pelajar menengah atas terdiri
daripada murid vokasional pada tahun 2015 melalui Pelan Pendidikan Transformasi
Vokasional. Melalui pelan ini, pengambilan murid dijangka akan meningkat kepada
20% menjelang 2020.
LALUAN PENDIDIKAN
TEKNIKAL
Kerajaan memberi peluang kepada
pelajar yang berminat dalam bidang teknikal di sekolah-sekolah teknik di
seluruh negara. Ia memberi peluang kepada pelajar untuk meneruskan pengajian
dan kerjaya dalam bidang kejuruteraan dan professional. Diiktiraf sebagai
sebahagian daripada laluan akademik dan biasanya memerlukan asas akademik yang
kukuh bagi membolehkan pelajar melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.
Pelajar dikehendaki mengambil mata pelajaran akademik dan boleh memilih set
mata pelajaran elektif teknikal yang diminati sama ada dalam bidang kejuruteran
awam, sains pertanian, prinsip perakaunan atau lain-lain.
LALUAN PENDIDIKAN
AGAMA.
Ia menjadi mata pelajaran teras
dalam Kurikulum Kebangsaan . Sekolah Agama Awam terdiri daripada Sekolah Agama
Kerajaan, Sekolah Agama Negeri (SAN), Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK). Semua
Sekolah Agama melaksanakan kurikulum kebangsaan. SAN dan SABK melaksanakan
kurikulum ini dan kurikulum kebangsaan
Terdapat 350 buah sekolah agama
swasta di seluruh Malaysia. Sekolah Agama Swasta boleh memilih sama ada
kurikulum kebangsaan atau tidak. Kerajaan telah memperkenalkan program
pendaftaran SAN dan Sekolah Agama Rakyat (SAR) sebagai SABK. Mewujudkan kelas
aliran Agama (KAA) di sekolah menengah. SAN dan SAR yang telah berdaftar
sebagai SABK adalah sebanyak 195 sekolah. Sekolah yang melaksanakan KAA
berjumlah 547 sekolah.
LALUAN PENDIDIKAN
SUKAN DAN SENI
- - Kerajaan telah menubuhkan sekolah sukan dan
sekolah seni bagi melahirkan pelajar yang hebat dalam bidang sukan dan seni.
- - Terdapat empat buah sekolah sukan dan dua buah
sekolah seni di Malaysia.
- - Selain itu, sekolah ini ditubuhkan bagi memupuk
dan mengembangkan bakat generasi muda dan melahirkan atlet pelapis serta
pengiat seni di peringkat kebangsaan dan antarabangsa
- - Turut mendapat pendidikan asas yang luas dengan
mengikuti kurikulum dan menduduki peperiksaan yang sama seperti pelajar sekolah
lain.
- - Sekolah ini bertujuan untuk membangunkan potensi
murid secara holistik dan menyeluruh.
LALUAN PENDIDIKAN
KHAS
Kanak-Kanak Orang Kelainan Upaya
(OKU) diberi perhatian yang sama dengan kanak-kanak normal. Contohnya ;
·
Kurang upaya penglihatan
·
Kurang upaya pendengaran
·
Masalah pembelajaran
·
Kurang upaya fizikal
·
Kurang upaya pelbagai
Peringkat
sekolah, pra-sekolah, sekolah rendah, sekolah menengah dan lepas menengah
termasuk dalam golongan (OKU). Kerajaan beritizam untuk menangani masalah yang
dihadapi dalam system pendidikan khas seperti ;
·
Kekurangan guru.
·
Keterbatasan kurikulum dan pentafsiran.
·
Ketidakcukupan infrastruktur dan perkhidmatan
sokongan
PENDIDIKAN UNTUK
MURID PINTAR CERDAS
§
Perlu diberikan pendidikan yang khusus bagi menggilap
lagi minda dan keistimewaan mereka.
§
Insiatif yang dilakukan oleh pihak kerajaan
adalah dengan mewujudkan program pendidikan untuk murid pintar cerdas seperti
PERMATA pintar.
PENDIDIKAN SWASTA
§
Pendidikan swasta ialah pendidikan yang
disediakan kepada murid tempatan dan antaranbangsa oleh institiusi pendidikan
swasta.
§
Dibiayai sepenuhnya oleh sektor swasta.
§
Sektor swasta menawarkan pendidikan dari
peringkat pra-sekolah, sekolah rendah, sekolah menengah hingga ke peringkat
pra-universiti.
LAMPIRAN
KESIMPULAN
Sistem pendidikan Negara kini ke
arah sistem penilaian yang lebih sistematik. Sistem pentaksiran yang lebih
menyeluruh dan standard. Menilai pencapaian murid, dengan mengubah penekananan
dalam peperiksaan awam daripada terlalu berasaskan tanggungan kepada yang lebih
berasaskan kemahiran atau daripada yang bersifat ujian pencapaian kepada yang
bersifat ujian kebolehan am.
PENGHARGAAN
Alhamdullilah , bersyukur ke
hadrat ilahi kerana dapat juga kami
menyiapkan tugasan ini dengan jayanya. Pertamanya, kami ingin mendedikasikan
ucapan penghargaan ini kepada pensyarah kami , Puan Rina Fakhizan Binti Mohd Sukri
kerana dengan tunjuk ajar serta bimbingan daripadanya membuka ruang untuk kami
menyiapkan tugasan ini dengan jayanya.
Kami juga ingin mengucapkan terima kasih juga
yang tidak terhingga kepada ibu bapa kami yang memberikan kami segala kemudahan
dan sokongan moral yang tidak terhingga sampai kami Berjaya menghabiskan tugasan
ini. Ucapan penghargaan ini juga kami tujukan kepada rakan-rakan yang banyak
memberi sokongan dan bantuan terhadapan kami. Akhir kata, kami ingin
mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada mereka yang terlibat secara
lansung atau sebaliknya dalam pembikinan kerja kursus ini.
Sekian, Terima kasih :)
RUJUKAN
1. "Pengajian Malaysia" - Normurni Mohamad, Razana Fatin Abdullah, Mohamad Faizal Ahmat (2016)
2. "Perjuangan Memperkasa Pendidikan Di Malaysia" - Nik Azis Nik Pa, Noraini Idris (2008)
3. "Pendidikan di Malaysia Dahulu dan Sekarang" - Kay Kim Khoo, Mohd Fadzil Othman, Jazamuddin Baharuddin (2007)
4. "Beban Tugas Guru Cahaya Menanti di Hujung Terowong - Razali M. F. (2010)
5. "Tugas Rencam Bebankan Guru - Razali M. F. (2010)
RUJUKAN
1. "Pengajian Malaysia" - Normurni Mohamad, Razana Fatin Abdullah, Mohamad Faizal Ahmat (2016)
2. "Perjuangan Memperkasa Pendidikan Di Malaysia" - Nik Azis Nik Pa, Noraini Idris (2008)
3. "Pendidikan di Malaysia Dahulu dan Sekarang" - Kay Kim Khoo, Mohd Fadzil Othman, Jazamuddin Baharuddin (2007)
4. "Beban Tugas Guru Cahaya Menanti di Hujung Terowong - Razali M. F. (2010)
5. "Tugas Rencam Bebankan Guru - Razali M. F. (2010)
merit casino【WG】betfair play for free
ReplyDelete【WG98.vip】⚡,play septcasino for 메리트카지노총판 free,predict for free,predict for money,win kadangpintar for money,oddschecker predictions,win odds tips,free bet,oddschecker